En storm i ett vattenglas

En blogg om politik, journalistik och skrivande.

Gangsta-lucia

Kategori:Allmänt

Jag var på en luciakonsert i min lokala kyrka i onsdags, det var en trevlig och stillsam konsert med de traditionella luciasångerna, ett traditionellt luciatåg och gratis lussekatter och pepparkakor efteråt. Som det ska vara, med andra ord.
Jag är av naturen en rätt rigid person, jag uppskattar inte plötsliga förändringar i invanda mönster eller när folk ska vara "spontana" och hitta på nya saker bara för att. Julen är då en väldigt trevlig högtid, eftersom hela idéen är att det ska vara samma sak år efter år. 
Trodde jag.
 
Veckans "WTF"-ögonblick står otvivelaktigt SVT:s TV-sända lucifirande för. Det börjar traditionellt nog, men sedan, ja...kolla själva.
I kort slänger man alltså in en rappare parallellt med några av de traditionella luciasångerna. Under Lucia. In en kyrka.
Nu är jag personligen av åsikten att rappande inte är musik, det är tonsatt prat, och jag skulle kunna rada upp tusen anledningar till varför jag hatar den här typen av "musik". Dock, det finns de som gillar det, och jag missunnar dem inte rätten att lyssna på vad tusan de vill, så länge jag själv slipper exponeras för det.
Jag vet inte hur SVT resonerade, kanske ville man göra det hela lite mer "ungdomligt" och "coolt", men Lucia är inte rätt forum för att tänka nytt och häftigt. Vare sig "Goder morgon i denna sal" eller "Bereden väg för herran" ska rappas fram, om jag får vara lite sådär lagom musikkonservativ.
 
Vissa andra har inte helt oväntat problem att förstå varför folk blir irriterade. Aftonbladets krönikör Oisín Cantwell menar att "det krävs en idiot för att gnälla på något sånt här". 
Jag nöjer mig med att gnälla på det rent musikaliska, att rappandet inte tillför något till två vackra låtar som fungerar alldeles utmärkt på egen hand. Musikaliskt passar det över huvud taget inte ihop, men sedan finns det flera andra nivåer att gnälla på. Man behöver dock inte vara en idiot för det.
 
Nu ska det bli intressant att se vad SVT kommer att annordna på julafton, jag gissar på breakdansande tomtenissar och en hiphop-version av "Nu tändas tusen juleljus".

Kommentarer

  • Ted Örnberg säger:

    "Nu är jag personligen av åsikten att rappande inte är musik, det är tonsatt prat, och jag skulle kunna rada upp tusen anledningar till varför jag hatar den här typen av "musik". Dock, det finns de som gillar det, och jag missunnar dem inte rätten att lyssna på vad tusan de vill, så länge jag själv slipper exponeras för det" jag håller med om detta samt vartenda ord som Du skriver! Jag är glad att jag missade Lucia-morgon, och reprisen på kvällen. Såg lite sen i ett inlägg, hemskt! Tack för att Du skriver om detta! Jag vill ha tillbaka det traditionella Luciafirandet i Sverige.

    2012-12-16 | 01:02:29

Kommentera inlägget här: