En storm i ett vattenglas

En blogg om politik, journalistik och skrivande.

Konsten att komma i tid

Kategori:Allmänt

Jag är något av en tidsoptimist och har emellanåt en tendens att göra saker i precis sista sekunden. Ibland blir jag försenad, som alla människor. Trafikverket slår mig dock med hästlängder vad det gäller optimistisk inställning till att vara "i tid". När tillräckligt många tåg inte kommer i tid så har man helt enkelt definierat om begreppet för att det ska passa ens egen verklighet. 

Svenska tåg blir allt bättre på att passa tiden. I dag är hela 97 av 100 tåg i tid, jämfört med 87 av 100 för ett år sedan, uppger Sveriges Radios Kaliber.
Men förklaringen är inte att tågen har blivit punktligare – utan att Trafikverket har höjt gränsen för vad som räknas som försening, från 5 till 15 minuter.
Förändringen är resultatet av en uppgörelse mellan Trafikverket och tågbranschen i Sverige, uppger Trafikverkets ställföreträdande generaldirektör Caroline Ottosson för Sveriges Radio.

Wikiquote definierar "försenad" som:
  1. som anländer efter väntad eller önskad tidpunkt, som kommer för sent
Anländer ett tåg 15 minuter efter utsatt tid är det inte i tid, utan försenat, det är i varje fall den allmänt accepterade uppfattningen. Det hela blir dessutom ännu mer komiskt:
 
Inte heller när man undersökt statistik från andra länders motsvarighet till Trafikverket, däribland de nordiska länderna samt Storbritannien, Tyskland och Schweiz, har man kunnat hitta någon som redovisar 15 minuters försening som att tåget är i tid.
 
Sverige är ett intressant land. Om kollektivtrafiken eller tågtrafiken inte fungerar så verkar den mest förekommande lösningen vara att höja priserna och/eller förklara för kunderna att de har fel.
Javisst, ja, kunderna:

SR: Har ni tagit reda på vad resenären upplever som försening?
– Det är en fråga som vi kommer att hantera inom ramen för det här systematiska punktlighetsarbetet, för det är intressant att enligt den punktlighet som vi redovisar så går det bättre, men alla upplever inte det ute i systemet. Och därför måste vi lära oss mer om vad våra kunder, vad resenärerna tycker för att kunna sätta in rätt åtgärder, säger Caroline Ottosson.

Översatt till ren svenska: resenärerna tycker inte att 15 minuters försening är "i tid". Det skulle vara intressant att veta om det här "systematiska punktlighetsarbetet" består i något annat än att hävda att en försening på upp till en kvart är något som man får acceptera. 
Jag får lägga det på minnet nästa gång jag blir försenad till något. Då meddelar jag helt enkelt att enligt mitt "systematiska punktlighetsarbete" så är jag faktiskt i tid, även om inte motparten upplever det så.

Naturligtvis, i verkligheten fungerar det inte på det sättet. Inte på järnvägarna heller, kunde man tycka.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: